Tony Fernandes founded Tune Air Sdn Bhd in 2001


Tony Fernandes mengasaskan Tune Air Sdn Bhd pada tahun 2001,dengan visi untuk menjadikan perjalanan udara lebih berpatutan kepada rakyat Malaysia. Dengan itu dalam fikiran, Tony dan tiga orang rakan kongsi yang dibeli ke atas AirAsia daripada pemilik DRB-Hicom.Projekawal Tune Air adalah untuk AirAsia merombak ke dalam tambang rendah sebarang pengangkut frills selepas berjaya syarikat penerbangan tambang rendah seperti Southwest Airlines yang berpangkalan di AS dan Dublin berasaskan Ryanair dan mewujudkan produk penerbangan baru di Malaysia yang.

Di bawah kepimpinan Tony, syarikat penerbangan fledging dengan hutangRM40 juta menjadi perniagaan yang berkembang. Syarikat penerbangan itu dibayar balik semua hutang dan telah berada dalam kedudukan yang menguntungkan dari hari pertama operasi. Dalam kurang dari 3 tahun,AirAsia meningkat dari sederhana 2 Boeing 737-300 kepada 30 dan kiniberoperasi lebih 100 penerbangan domestik dan antarabangsa setiap hari dari hub di KLIA, Johor Bahru, Bangkok dan Jakarta.

Di bawah sayap, AirAsia telah merevolusikan industri perjalanan udara di Malaysia dan merintis fenomena kos rendah di Asia. Pada tahun 2004,AirAsia telah membentuk usaha sama berjaya di Thailand dan Indonesiadi mana AirAsia memegang 49% kepentingan dalam kedua-dua syarikat.Thai AirAsia, sebuah syarikat usahasama dengan Shin Corporation,konglomerat telekomunikasi Thailand terbesar, mengambil ke langit pada Februari 2004 dan sehingga kini dibawa lebih 1 juta penumpang dalamtahun pertama operasinya. PT jpa, dilancarkan semula sebagai syarikat penerbangan tambang rendah pada 8hb Dis 2004 kini berkhidmat 5destinasi domestik di Indonesia. (bernama)

No comments:

Post a Comment